dinsdag 8 juni 2010

Doe Een Wens

Opdrachtgever: Stichting Sterk in Werk, Ben van Roosmalen, manager.

Opdracht en rol:
De Stichting Sterk in Werk is een stichting die is gespecialiseerd in arbeidsintegratie en verzorgt arbeidstoeleiding, arbeidsmatige dagbesteding en begeleid werken. Deze onderdelen zijn nauw verbonden. Zo is de overgang tussen onderwijs, arbeidsscholing en –training en een passende werkplek zo vloeiend mogelijk. Sterk in Werk richt zich op jongeren, jongvolwassenen en volwassenen met een ontwikkelingsstoornis of met leer- en/of gedragsproblemen.

Binnen de Stichting Sterk in Werk wil de directie met verschillende ludieke en sfeervolle activiteiten een bijdrage leveren aan het bevorderen van het werkklimaat.
Naast de inmiddels traditie getrouwe activiteiten rondom kerst en zomerreces voor het gehele team zijn er ook activiteiten binnen de regio-teams. De laatste worden opgezet door de teamleider van de regio. Sterk in Werk kent ook een personeelsvereniging. Van hieruit worden ook activiteiten opgezet en richten zich op de leden van de vereniging.

In 2009 bestond de stichting 10 jaar. Een van de activiteiten was de actie ‘Doe een wens”.
De activiteit richt zich op de medewerkers en de cliënten. Gezien het succes, leuke respons en bijzondere ervaringen, wil de directie inzetten op een herhaling. Daarnaast bleken er wensen te zijn van cliënten die in door de begeleiders zijn opgepakt zonder daar specifieke aandacht aan te geven. Een aardig neveneffect was dat door de uitvoering van de wens er ook positieve ervaringen werden opgebouwd tussen de cliënt en de begeleider. De doelstelling van het project is het realiseren van speciale wensen van medewerkers en cliënten.

Ben van Rosmalen is manager van bij Sterk in Werk en maakte mij er op attent dat ik mee kon helpen bij een aantal onderdelen. Hiermee heb ik 4 competenties ontwikkeld.

De ontwikkelde competenties:
In de voorbereiding.

1: Oordeelsvorming (niveau 1)
2: Omgevingsbewustzijn (niveau 2)
3: Overtuigingskracht (niveau 1)
4: Visie (niveau 1)

Competentie: Oordeelsvorming.

(S)ituatie: Het was de tweede keer dat men dit project wilde gaan organiseren. Dit moest een verbetering zijn ten opzichtte van de voorgaande editie.
(T)aken: Tijdens de voorbereiding kreeg ik de taak om te analyseren wat er bij het voorgaande project zowel goed als fout was gegaan, wat was er positief en wat was er negatief. Dit moest ik in kaart brengen.
(A)ctie: Ik heb deelnemers en organisatoren van het voorgaande jaar een enquête laten invullen met vragen over de organisatie en het verloop van het project.
(R)esultaat: Het resultaat van deze enquêtes was absoluut bruikbaar. Er zijn wat dingen in de planning aangepast en met de uitvoering wordt er rekening gehouden met de opmerkingen en suggesties van de deelnemers.
(T)erugblik: Een enquête is een goede manier om tot een oordeel te komen. Wel is het belangrijk dat je goede vragen stelt zodat je na het verkrijgen van antwoorden duidelijke conclusies kan trekken. In dit geval is dat zeker gelukt. Met de resultaten is ook daadwerkelijk wat gedaan.

Competentie: Omgevingsbewustzijn.

(S)ituatie: Het project moest net weer een wat anders zijn dan de vorige editie. Daarom moeten deelnemers een wens kiezen uit een bepaalde categorie. Deze categorieën hebben allemaal met een recente ontwikkeling te maken die tijdens de uitvoering bezig zijn
(T)aken: Ik moest tijdens de voorbereiding bijhouden wat er speelde en wat er bezig zou zijn tijdens de uitvoering van het project. Wat is er op dat moment interessant? En waar zijn mensen mee bezig?
(A)ctie: Dit heb ik gedaan door het nieuws te volgen, evenementenagenda’s te bekijken en veel op internet te zoeken. Ook heb ik gekeken waarin de doelgroep is geïnteresseerd.
(R)esultaat: De doelgroep bleek veelal geïnteresseerd in sport. Aangezien de uitvoering in juli plaats vind en daarin veel sportevenementen zijn heb ik daaruit drie categorieën gekozen waar uit men kan kiezen bij het doen van een wens, Oranje (WK voetbal, koningshuis, Nederland, etc.), Fietsen (Tour de France, als hobby, mountainbiken) en Engeland (Wimbledon tennis, op reis, vliegen, London). Aan de hand hiervan kon men nu een wens doen.
(T)erugblik: Persoonlijk vond ik het een leuke taak om recente ontwikkelingen bij te houden en deze te koppelen aan de doelgroep. Ook het vernieuwende aspect met de drie categorieën werkt verfrissend voor de organisatie en de deelname. Dat je als organisatie dan komt met iets dat recent speel en aanslaat bij de doelgroep is van groot belang. Je moet je als organisator absoluut bewust zijn van je omgeving.

Competentie: Overtuigingskracht.

(S)ituatie: Uiteindelijk moest ik ook de mensen die niet geïnteresseerd waren in deelname aan dit project overtuigen om mee te doen.
(T)aken: Mijn taak was om mensen te overtuigen van hun deelname. Een gesprek met ze aan gaan en ze zo enthousiast te krijgen.
(A)ctie: Ik heb een lijst gehad van mensen die nog geen wens hadden gedaan. Met een groot deel van hun ben ik in gesprek gegaan en gevraagd wat ze leuk vonden, waar ze van droomde, etc. En probeerde ze zo te vertuigen van hun deelname.
(R)esultaat: Uiteindelijk kwamen er veel consumenten achter dat zij toch wel een droom hadden, iets wat ze leuk leek, wat ze altijd al wilde, een wens dus die binnen de categorieën viel. En men besloot vervolgens toch mee te doen aan het project. Het resultaat was absoluut merkbaar. Het merendeel van de mensen die nog geen wens hadden ingeleverd deed dat nu wel
(T)erugblik: Mensen overtuigen vind ik een interessante taak. Zeker als dat persoonlijk kan. Bij een volgende keer zal ik mensen weer persoonlijk benaderen als dit mogelijk is. Als doe doelgroep die je nastreeft vele male groter is dan is deze manier geen optie. Voor nu was het een goede manier die veel resultaat heeft opgeleverd.

Competentie: Visie.

(S)ituatie: Bij de competentie visie kwamen veel taken van mij samen. Ik heb namelijk vooruitgekeken tijdens het zoeken naar goede onderwerpen en categorieën voor het project (omgevingsbewustzijn) en verschillende onderzoeken gedaan. Die de voorafgestelde visie ondersteunen.
(T)aken: De visie was hetzelfde als de voorgaande editie, medewerkers en cliënten tevreden stellen doormiddel van dit project en eventuele wensen volbrengen. Ik moest gaan kijken of dit de vorige editie geslaagd was en of er ruimte voor verbetering was. Moest de visie worden aangepast of juist niet.
(A)ctie: Zoals ik eerder al vermelde heb ik een enquête afgenomen onder deelnemers en organisatoren van de vorige editie. Hierbij zaten ook vragen die gericht waren op de gestelde visie.
(R)esultaat: Het resultaat is dat veel deelnemers van de vorige editie erg tevreden waren. Medewerkers en cliënten waren enthousiast over het project en eigenlijk waren er alleen maar positieve reacties.
(T)erugblik: Als de visie word ondersteund door de deelnemers mag je als organisatie erg tevreden zijn. Misschien kun je de lat in het vervolg hoger gaan leggen door de visie specifieker en uitdagender te gaan maken. Al is het wel zo dat een sterke visie lang mee kan gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten