maandag 23 mei 2011

Carnavalsfeest 2 Bar Becoloth



Opdrachtgever: Bar Becoloth.
Opdracht en rol: Het organiseren van een carnavalsfeest voor minimaal 130 en maximaal 180 personen.

Verloop opdracht: Mede door de ervaring die ik vorig jaar heb opgedaan met het organiseren van een dergelijk feest is alles erg goed verlopen. Er zijn meer gasten geweest dan vorig jaar en de beleving die de gasten bij de 2e editie van dit feest hebben gedaan was groter dan vorig jaar.

De ontwikkelde competenties:
In de voorbereiding.
1: Plannen en organiseren. (niveau 3)
2: Kwaliteitsgerichtheid. (niveau 3)
3: Schriftelijke communicatie. (niveau 3)
4: Creativiteit (niveau 2)
5: Innovativiteit (niveau 2)

Tijdens de uitvoering.
1: Groepsgericht leiding geven. (niveau 2)
2: Marktgerichtheid. (niveau 2)
3: Visie (niveau 2)

In de voorbereiding.

Competentie: Plannen en organiseren

(S)ituatie: Omdat het feest vorig jaar een succes was zou ik het dit jaar wederom organiseren. Het feest zou plaatsvinden op 7 maart 2011. 8 Weken voor aanvang ben ik met de voorbereidingen begonnen.
(T)aken: Ik heb de gehele organisatie op mij genomen met hier en daar hulp van collega’s. Ik moest ruim van tevoren plannen zodat ik sommige collega’s taken kon geven. Er werd naar een resultaat toegewerkt. In dit geval was dat resultaat meer bezoekers te trekken als het jaar ervoor.
(A)ctie: Met mijn baas heb ik meerdere malen overleg gehad. Ik heb vergaderingen gepland voor mijn collega’s, de dj’s en webmaster.

(R)esultaat: Het resultaat van al dit plannen en organiseren was dat alles duidelijk was. Er was duidelijk uitgestippeld hoe alles moest gebeuren en wat er moest gebeuren. Ook was voor iedereen duidelijk waar we als organisatie naar toe gingen werken.
(T)erugblik: Ondanks dat het de tweede keer was dat ik een dergelijk evenement organiseerde bleek een planning weer van wezenlijk belang. Zelf heb ik alles in mijn hoofd uitgestippeld, maar om voor je collega’s ook een rode draad aan te geven is een planning erg belangrijk. Zij moeten weten waar ze aan toe zijn en naar welk resultaat toe word gewerkt.

Competentie: Kwaliteitsgerichtheid.

(S)ituatie: Omdat het de tweede keer was dat ik dit carnavalsfeest organiseerde was ik mij goed bewust van wat er beter kon en moest ten opzichte van vorig jaar.
(T)aken: Ik heb tijdens de voorbereiding voor mezelf en in de verschillende vergaderingen gekeken naar zowel de sterke als minder sterke punten van de editie van vorig jaar. Vanuit hier wilde ik de kwaliteit van het nieuwe feest verbeteren. Deze kwaliteitseisen heb ik genoteerd. Deze veranderden nogal eens in de aanloop naar het feest.
(A)ctie: Ook nu heb ik zowel tijdens de voorbereiding, als tijdens het uitvoeren en na het feest aantekeningen gemaakt over wat er goed ging en wat er minder ging. Ik heb de nieuwe processen en ideeën geëvalueerd en hieruit wederom mijn conclusies getrokken.

(R)esultaat: Het resultaat van dit alles is dat ik weer meer ervaring heb voor een volgend jaar. Dit jaar is er (anders dan vorig jaar) wel een evaluatie geweest. Deze evaluatie is goed voor de kwaliteit van een nieuwe editie. Het is mij ook goed bevallen om vooraf bepaalde kwaliteitseisen te stellen aan je product. Hiervan is mijn product absoluut van een betere kwaliteit geworden.
(T)erugblik: Het is belangrijk om te zien wat je wel en niet goed doet. Hier leer je ontzettend veel van. Als je dit noteert kun je dit later evalueren. Je kunt de kwaliteitseisen bij een volgend evenement dan aanscherpen. Zo kun je nieuwe methoden introduceren om de kwaliteit te verbeteren.

Competentie: Schriftelijke communicatie.

(S)ituatie: Steeds vaker word er binnen bedrijven via de email gewerkt. Ook ik heb hier voor aanvang van vergaderingen en na vergaderingen veel gebruik van gemaakt. Ook heb ik de webmaster ondersteund om via Social Media consumenten te bereiken.
(T)aken: Ik moest als organisator in de voorbereiding communiceren met mijn baas, met collega’s, met de dj’s en met de webmaster. Hiervoor werden vergaderingen belegd. Deze moesten aangekondigd worden en genotuleerd worden. Ook moest ik met de webmaster een Hyves en Facebook pagina aanmaken.
(A)ctie: Een week voor een vergadering zorgde ik dat alle betrokkenen op de hoogte waren via een email. Een dag na een vergadering zorgde ik dat alle betrokken een email kregen met daarin de notulen van de desbetreffende vergadering. Ook heb ik samen met de webmaster een tekst geschreven voor de Social Media sites Hyves en Facebook. Hiermee wilden wij potentiële klanten bereiken.

(R)esultaat: Iedereen die op de vergadering moest zijn wist ruim voor de vergadering wanneer en waar we zouden vergaderen. Mocht iemand niet aanwezig kunnen zijn kon men dat eenvoudig terug vinden in de notulen. Het gebruik maken van de Social Media is een goede zet geweest. Veel consumenten werden al een lange tijd voor het feest enthousiast gemaakt.
(T)erugblik: Het gebruik maken van email bespaart veel tijd. Als deze manier van schriftelijke communicatie goed word gebruikt is het ontzettend effectief. In het vervolg zou ik dit hetzelfde doen. Ook het schrijven van een goed webtekst is mij uitstekend bevallen. Je kunt hiermee veel consumenten bereiken.

Competentie: Creativiteit.

(S)ituatie: Tijdens de voorbereiding waren er meningsverschillen onder collega’s over de aankleding en het thema van het feest. Ik heb deze problemen creatief weten op te lossen.
(T)aken: Eigenlijk was niemand het met elkaar eens in de eerste vergadering over hoe het feest er precies uit zou moeten komen te zien. Aangezien ik het hoofd was van de organisatie, moest ik dit probleem oplossen.
(A)ctie: Als eerste heb ik een brainstormsessie georganiseerd. Hierin kon iedereen alles kwijt waaraan hij of zij ook maar dacht. Vervolgens heb ik deze brainstormsessie zelf geëvalueerd en heb de resultaten later aan mijn collega’s voorgelegd.
(R)esultaat: Tijdens de volgende vergadering ben ik met resultaten gekomen uit de brainstormsessie. Ik ben met een concept gekomen waarin iedereen zijn of haar deel enigszins terug kwam. Iedereen was enthousiast over dit idee en kon zijn of haar input terug vinden in het concept.
(T)erugblik: De brainstormsessie lag aan de basis voor het succes van het feest. Het is een manier waarin ik in de toekomst absoluut wil blijven werken. Ik had het voor elkaar gekregen om iedereen zijn idee terug te laten komen in het concept. Hierdoor was iedereen enthousiast.


Competentie: Innovativiteit.

(S)ituatie: Vanuit school en mijn ervaringen in het werkveld heb ik gezien hoe belangrijk vernieuwing is. Ik wilde het feest dan ook niet een standaard carnavalsfeest laten zijn en ik wilde zeker vernieuwend zijn ten opzichte van vorig jaar.
(T)aken: Het was mijn taak om de beleving voor de consumenten rondom het feest vernieuwend te maken. Het moest niet zomaar een middag carnaval zijn.
(A)ctie: De actie die ik heb ondernomen is creëren van de totale beleving. Via verschillende Social Media probeerde ik consumenten weken voor aanvang al nieuwsgierig en geïnteresseerd te maken. Tijdens het feest was er de aankleding, de mogelijkheid tot het meedoen aan activiteiten en de totale sfeer wat alles nieuw maakte ten opzichte van een gewoon carnavalsfeest.

(R)esultaat: Het resultaat was een publiek dat zich inleefde in het thema (Noppen en Naaldhakken). De consumenten waren enthousiast en namen deel aan de verschillende activiteiten. Wat zorgde voor een extra beleving bij de consumenten.
(T)erugblik: Mijn inziens moet je altijd blijven vernieuwen. Er is zoveel te doen voor consumenten, zeker in een periode als carnaval. Wil je de consumenten naar jou evenement laten komen moet je met wat nieuws komen wat de consumenten aanspreekt. Daar ben ik dit keer erg succesvol in geweest en ook in de toekomst zal ik blijven vernieuwen.

Tijdens het feest:

Competentie: Groepsgericht leiding geven.

(S)ituatie: Tijdens het feest heb ik verschillende collega’s eigen taken gegeven. Ze konden elk doen waar men goed in was en waar men plezier in had.
(T)aken: Ik moest ervoor zorgen dat iedereen zijn taken naar behoren uitvoerden en ik moest waar nodig mijn collega’s inspireren en aanspreken op zijn of haar gedrag. Ook moest ik evalueren of iedereen zijn of haar voldoende uitvoerden.
(A)ctie: Het was niet nodig om mijn collega’s te inspireren. Iedereen was enthousiast en leverde prima werk. Wel heb ik een aantal keer te hulp geschoten waar dit nodig was. Ik heb kleine aantekeningen gemaakt om zo in een vergadering na het feest een ieder individueel te kunnen evalueren.

(R)esultaat: Ik heb gemerkt dat consumenten enthousiast reageren als het personeel zelf ook enthousiast bezig is met zijn of haar werk. In dit geval was deze wisselwerking duidelijk merkbaar. Ook ben ik tevreden over het feit dat ik aantekeningen heb gemaakt. Dit maakte het maken van een evaluatie een stuk eenvoudiger en duidelijker.
(T)erugblik: Iedereen heeft geweldig zijn best gedaan om er een succes van te maken. Tijdens het feest heb ik iedereen nog extra geïnspireerd al zat dit bij iedereen al vrij goed. De collega’s waren tevreden over het feit dat ik een evaluatie had gemaakt die was gebaseerd op aantekeningen. Zelf is mij dit ook goed bevallen. Een evaluatie is goed voor de toekomst.

Competentie: Marktgerichtheid

(S)ituatie: Natuurlijk moest er ook commercieel gedacht worden tijdens het feest aangezien mijn opdrachtgever wel een bepaald bedrag wilde verdienen. Hiervoor raadpleegde ik onder andere een expert op het gebied van evenementen.
(T)aken: Ik moest als organisator met verschillende mogelijkheden komen om geld aan te verdienen. Dit kon op allerlei manieren.
(A)ctie: We besloten tijdens het feest om een spel te organiseren. Deelnemers konden hieraan meedoen voor 2 Euro en een bepaalde (drank)prijs winnen. Deze prijs was gerelateerd aan de kroeg. Hierdoor zouden de prijswinnaars na het feest nog eens terug keren en de kroeg zou alleen op de prijs al winst maken. Hierover had ik, voorafgaand aan het feest, een expert gesproken die ervaring heeft op dit gebied.

(R)esultaat: Het resultaat was dat er groepen consumenten waren die ontzettend enthousiast waren over het spel en de prijzen. Zij keerde inderdaad een aantal weken later terug naar de kroeg om de prijs te verzilveren. Zo had de kroeg op de dag van het feest een winst en profiteerden het een aantal weken later van het feit dat er klanten kwamen consumeren.
(T)erugblik: Bijna bij ieder evenement moet commercieel gedacht worden. Het is dus een goed leerproces voor me geweest. Het benaderen van experts voor hulp is, zeker in deze fase van mijn ontwikkeling, belangrijk. Een expert kan een juiste tip geven om je op weg te helpen. Dat is ook hier gebeurd en het is inderdaad een commercieel succes geworden.

Competentie: Visie

(S)ituatie: Tijdens het feest heb ik aantekeningen gemaakt om mijn eigen functioneren en mijn collega’s functioneren te evalueren. Maar ik heb ook genoteerd wat er wel en niet goed verliep wat betreft de activiteiten op het feest. Hiermee kan ik in de toekomst aan de slag.
(T)aken: Voor de evaluatie in de vergadering na het feest heb ik tijdens het feest aantekeningen gemaakt. Dit maakt een evaluatie eenvoudiger en helpt bij het opstellen van toekomstplannen.
(A)ctie: Ik sprak met consumenten over de verschillende onderdelen van het feest en noteerde vervolgens de feedback die zij mij gaven. En ik noteerde wat er terecht kwam van de vooraf gemaakte plannen en afspraken. Het functioneren van mijn eigen taken en mijn collega’s heb ik ook genoteerd.
(R)esultaat: Het was lastig om het feest goed te evalueren bij de vergadering na het feest. Iedereen was namelijk al enthousiast bezig over de toekomst en het volgende jaar. Zodra we over de toekomst gingen praten kwamen er toch al snel een aantal punten terug die ik had opgeschreven en werd er zo toch geëvalueerd. Het resultaat hiervan is dat de minpunten die nu gemaakt zijn in de toekomst (waarschijnlijk) niet weer gemaakt worden.
(T)erugblik: Het enthousiaste bij mijzelf om het feest volgend jaar weer tot een groter succes te maken zat er gelijk in. De evaluatie en de gemaakte aantekeningen helpen hierbij. Het is goed om van verschillende collega’s dezelfde opmerkingen te horen. Na een evaluatie kan je gerichter toe werken naar een volgend evenement.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten