maandag 23 mei 2011









Opdrachtgever: Zaalvoetbalteam ZV Becoloth, Enzo Pronk zaalvoetbal Boxtel.

Opdracht en rol:
Het gehele zaalvoetbalseizoen contact onderhouden met het zaalvoetbalbestuur en wedstrijden plannen voor het zaalvoetbalteam van ZV Becoloth.Verloop opdracht: In Boxtel bestaat er al meer dan 35 jaar een zaalvoetbalcompetitie. Deze zaalvoetbalcompetitie bestaat uit 3 niveaus. De 2e klasse, 1e klasse en de Hoofdklasse. In iedere klasse zijn tien zaalvoetbalteams actief. ZV Becoloth is actief in de Hoofdklasse. Zelf maak ik deel uit van dit team. Vanuit het zaalvoetbalbestuur heeft ieder team de opdracht een teamleider aan te stellen. Deze teamleider is contactpersoon tussen het zaalvoetbalbestuur en het team. Taken als het opstellen van een team, zorgen voor contributie, deelnemen aan vergaderingen en het invullen van verschillende formulieren horen onder andere bij deze taak. Dit afgelopen seizoen heb ik deze rol op mij genomen bij mijn zaalvoetbalteam. Deze rol heb ik overgenomen van Enzo Pronk, die dit al meerdere seizoenen heeft gedaan. Dit heb ik gedaan omdat ik denk hiermee competenties te hebben ontwikkeld. Het zaalvoetbalbestuur, mijn teamgenoten en de sponsor waren tevreden over de manier waarop ik mijn taken heb uitgevoerd.

De ontwikkelde competenties:

Tijdens de uitvoering:
1: Mondelinge Communicatie (niveau 3)
2: Schriftelijke Communicatie (niveau 3)
3: Netwerken (niveau 2)
4: Omgevingsbewustzijn (niveau 2)
5: Probleemanalyse (niveau 2)

Competentie: Mondelinge communicatie
(S)ituatie:
Zoals in bijna ieder project waaraan ik heb deelgenomen is mondelinge communicatie van groot belang. Zo ook in mijn taak als leider bij het zaalvoetbalteam. Vooral in vergaderingen met het zaalvoetbalbestuur kwam dit terug maar ook in het zaalvoetbalteam.
(T)aken: Er zijn dit seizoen binnen ons team verschillende vergaderingen geweest waarin ik voorzitter was. Ook ben ik aanwezig geweest bij vergaderingen met het zaalvoetbalbestuur en de leiders van de andere teams. Ik vertegenwoordigde in deze vergaderingen ons zaalvoetbalteam.
(A)ctie: In de vergaderingen van ons eigen team was ik de voorzitter en veel aan het woord. Ik zorgde ervoor dat iedereen inbreng had tijdens de vergaderingen en gedurende het seizoen sprak ik ook vaak met teamgenoten over de gebeurtenissen rondom het zaalvoetbal. Als hen wat dwars zat of er waren bepaalde ideeën rondom het zaalvoetbalteam was ik het aanspreekpunt. Deze communicatie gebeurde mondeling. Bij de vergaderingen met het bestuur was ik als afgevaardigde van ons zaalvoetbalteam ook aanwezig. Hier heb ik mondeling overlegd met het bestuur en met de andere teamleiders over de verschillende onderwerpen.
(R)esultaat: Mijn teamgenoten is het goed bevallen een aanspreekpunt te hebben. Ook het beleggen van meerdere vergaderingen in een seizoen waarin mondeling gecommuniceerd kan worden is goed bevallen. Vanuit het zaalvoetbalbestuur en vanuit andere teamleiders hoorde ik positieve geluiden betreffende mijn mondelinge communicatie. Zij konden duidelijk merken dat ik hier veel ervaring mee had.
(T)erugblik: Zoals ik al eerder heb aangegeven is de competentie mondelinge communicatie is een competentie die ik mijn inziens goed beheers. Ik heb bij verschillende vergaderingen en verschillende partijen win-win situaties weten te creëren en mensen weten te overtuigen. Mondelinge communicatie is een competentie waarin die je ontwikkeld door ervaring op te doen. Persoonlijk merk ik dat dit mij steeds beter af gaat. Het om leren gaan met klanten en collega’s gaat mij goed af.

Competentie: Schriftelijke communicatie
(S)ituatie:
Schriftelijke communicatie is een vorm van communicatie die ik veel heb gebruikt in mijn taak als leider van het zaalvoetbalteam. Vooral e-mailen is een vorm van schriftelijke communicatie die ik ontzettend vaak heb gebruikt de afgelopen maanden.
(T)aken: Als leider van het zaalvoetbalteam voerde ik een aantal taken uit via schriftelijke communicatie. Taken zoals het verwittigen van spelers die de eerst volgende wedstrijd zouden moeten spelen. Waar en op welk tijdstip. Maar ook het communiceren over contributie, spelerspas aanvraag, inschrijven en KNVB bijdrage verliep schriftelijk. Het beleggen van verschillende vergaderingen verliep ook via schriftelijke communicatie.
(A)ctie: Geruim voor iedere wedstrijd moesten de spelers die in aanmerking kwamen voor de eerst volgende wedstrijd op de hoogte worden gesteld van het tijdstip en de plaats van de wedstrijd. Als zij niet beschikbaar waren moesten zij mij terug mailen zodat ik een andere speler kon benaderen. Dit is het gehele jaar schriftelijk verlopen en heeft geen problemen opgeleverd. Als teamgenoten geld moesten over maken in verband met het zaalvoetbal of de sponsor moest benaderd worden werd dit ook schriftelijk gedaan. Eveneens werden data voor vergaderingen als een teamfeest schriftelijk besproken.
(R)esultaat: Het informeren van de spelers over de eerst volgende wedstrijd is via schriftelijke communicatie prima verlopen. Ook voor vergaderingen en het teamfeest was schriftelijke communicatie een goede manier. Als het om geld gaat zal ik in het vervolg waarschijnlijk eerder overgaan tot mondelinge communicatie. Het blijkt toch zo te zijn dat sommige mensen wat lakser zijn dan anderen, en als je hen iets niet mondeling aangeeft dan voeren zij het ook niet altijd zoals gevraagd uit.
(T)erugblik: Schriftelijke communicatie is een middel wat mij als leider van het zaalvoetbalteam ontzettend veel tijd heeft bespaard. Het is een eenvoudige manier van werken waar ik volop gebruik van heb gemaakt. Ik heb ervaren dat je niet in elke situatie schriftelijke communicatie kan gebruiken. Met deze kennis ga ik het volgende seizoen in.

Competentie: Netwerken
(S)ituatie:
Steeds vaker zie ik in hoe ontzettend belangrijk netwerken zijn. Ook bij mijn taak als teamleider heb ik weer nieuwe netwerken opgedaan.
(T)aken: Ik vergaderde in mijn taak als teamleider van het zaalvoetbalteam meerdere malen per seizoen met bestuursleden en andere teamleiders. Van deze mensen kende ik er een aantal nog niet persoonlijk. Een doelstelling van mij is geweest om mij te profileren tijdens de vergaderingen omdat ik op de NHTV heb geleerd hoe groot het belang van een netwerk is. Misschien dat deze mensen in de toekomst nog wat voor mij zouden kunnen betekenen.
(A)ctie: Tijdens vergaderingen nam ik actief deel. Bestuursleden en andere teamleiders liet ik weten hoe ik over bepaalde onderwerpen dacht en dat ik open sta voor nieuwe ideeën. Ook heb ik laten blijken dat ik in de toekomst graag wat betekend voor het zaalvoetbal in Boxtel.
(R)esultaat: Omdat ik mij bewust was van het belang van netwerken ben ik tevreden met de resultaten. In de toekomst zou ik altijd wat kunnen betekenen voor het zaalvoetbal binnen Boxtel. Ook werd ik door andere teamleiders gevraagd om hen te assisteren bij projecten die zij zelf organiseerden of willen gaan organiseren. Zoals een 5 tegen 5 voetbaltoernooi. Het belangrijkste resultaat is nog dat ik via deze vergaderingen een eerste zet heb kunnen doen richting mijn (buitenlandse) stage!
(T)erugblik: Een netwerk is mijn inziens soms nog belangrijker dan kennis. Een groot netwerk opent ontzettend veel deuren. Dat is ook de reden dat ik positief ben over het feit dat ik deze kans heb gepakt. Het heeft mij nieuwe netwerken opgeleverd waar ik in de toekomst mogelijk nog wat aan zal hebben.

Competentie: Omgevingsbewustzijn.
(S)ituatie:
Het zaalvoetbal in Boxtel gaat al wat jaren mee in de huidige setting. Een gegeven is onder andere dat de laatste wedstrijden van het seizoen vaak geen invloed meer hebben op de competitie omdat teams niet hoger of lager kunnen eindigen dan de plek waarop zij zich bevinden.
(T)aken: Ik heb voor gesteld aan het bestuur om eens te kijken hoe ze dat elders doen. Wat doet men bij andere sporten? Of hoe pakt men dat aan in andere gemeenten? En wat vinden de voetballers interessant? Is dit wel wat de consument wil!?
(A)ctie: Ik heb dit ‘onderzocht’ door de mening te peilen van andere spelers en actieve mensen binnen het zaalvoetbal. Ook door veel te zoeken op het internet ben ik wijzer geworden over dit onderwerp.
(R)esultaat: Spelers vonden het een goed initiatief. Het werken met periodes of play-offs zorgt voor meer spanning in de competitie. Wedstrijden blijven langer boeiend en aan het einde van het seizoen is er nog mooie finaledag. Bestuurders vonden het een interessant idee maar denken dat dit moeilijk te realiseren is. Ten eerste zullen dan de kosten zullen per team omhoog gaan. En ten tweede is er waarschijnlijk geen ruimte op de kalender van de sporthal om dit uit te voeren.
(T)erugblik: Het is interessant om te kijken wat een doelgroep denkt over een bepaald onderwerp. Vaak komen er uit een dergelijk onderzoek verassende resultaten. Ik heb het idee om dit onderzoek serieuzer te gaan nemen en te kijken of mijn ideeën wat breder gedragen worden. Het is in ieder geval absoluut iets wat mijn aandacht heeft. Wederom geeft het mij de bevestiging dat je je als organisator bewust moet zijn van je omgeving. Je moet zorgen dat consumenten geïnteresseerd blijven in jouw product.

Competentie: Probleemanalyse.
(S)ituatie:
Voor de probleemanalyse grijp ik terug op het vorige onderwerp dat ik heb aangegeven bij de competentie omgevingsbewustzijn. Het zaalvoetbal in Boxtel is en de afgelopen jaren nauwelijks veranderd. Dit kan in de toekomst een probleem gaan worden. Want is het nog wel aantrekkelijk genoeg voor de consument?
(T)aken: Zoals eerder aangegeven heb voorgesteld aan het bestuur om eens te kijken hoe ze dat elders doen. Wat doet men bij andere sporten? Of hoe pakt men dat aan in andere gemeenten? En wat vinden de voetballers interessant? Is dit wel wat de consument wil!? En het belangrijkste, is er een toekomst voor de huidige opzet?
(A)ctie: Wat mijn inziens het probleem zou kunnen worden heb ik geformuleerd en verder uitgewerkt. Ik heb oplossingen aangedragen en hier de voor- en nadelen van op papier gezet. De informatie die ik heb gevonden heb ik ook genoteerd met daarbij de verschillende bronnen.
(R)esultaat: Het resultaat van mijn inspanningen is een aanloop naar een eventueel groter onderzoek. Voor mij is het probleem duidelijk. Ook ben ik mij bewust van de bronnen die ik zou kunnen gebruiken. Verder heb ik op papier al eventuele oplossingen beschreven met de voor- en nadelen hierbij. Deze informatie lijkt mij van groot belang alvorens over te gaan tot een dieper onderzoek.
(T)erugblik: Het formuleren van een probleemdefinitie gaat mij goed af. Als je dit duidelijk doet helpt het je ook bij de volgende stappen. Omdat ik in dit geval duidelijk wist waar ik mijn informatie vandaan kon halen was ik snel goed op weg. Zo kon ik al snel denken aan mogelijke oplossingen en hiervan de voor- en nadelen benoemen. Ik denk dat het cruciaal is voor een onderzoek om dit vooraf te doen. Zoals ik eerder aangaf bij de competentie omgevingsbewustzijn lijkt het me interessant in de toekomst een vervolg te geven aan dit onderwerp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten